Çocukluk Döneminden Gelen Kumar: Loot Boxes
Yazar Hatice Arslan • 8 Şubat 2024 • Yorumlar:
Loot Boxes, video oyunları ve diğer dijital uygulamalarda kullanılan bir özelliktir. Bu özellik, oyunculara sanal öğeler, karakterler veya avantajlar içeren rastgele ödüller sunar; ancak, Loot Boxes'ların kumar bağımlılığına yol açma potansiyeli oldukça tartışmalıdır.
Loot Boxes'ların potansiyel olarak bağımlılık yaratma özellikleri şunlardır:
-
Rastgelelik ve Belirsizlik: Loot Boxes içeriğinin rastgele belirlenmesi, oyuncuların istedikleri öğeyi elde etme sürecini belirsiz kılar. Örneğin, bir oyuncu belirli bir karakteri veya öğeyi elde etmek için birçok kez Loot Boxes açabilir ancak istediği şeyi elde etme garantisi yoktur. Bu durum, oyuncuları sürekli olarak Loot Boxes açmaya yönlendirir.
Örnek: Bir oyuncu, favori bir karakteri elde etmek için birkaç kez Loot Boxes satın alır, ancak her seferinde istediği öğeyi alamaz. Belirsizlik nedeniyle, oyuncu "bir daha denemeliyim" düşüncesiyle tekrar tekrar Loot Boxes satın alabilir.
-
Psikolojik Etkiler: Rastgele ödüllerin sunulması, oyuncuların beyninde ödül merkezini uyarabilir. Bu, oyuncuların daha fazla ödül almak için tekrar tekrar Loot Boxes açmaya istekli olmalarına neden olabilir.
Örnek: Oyuncu, rastgele bir ödül almanın heyecanını yaşamak için sürekli olarak Loot Boxes açar. Bu sürekli ödül alma beklentisi, oyuncunun bağımlılık geliştirmesine katkıda bulunabilir.
-
Sosyal Baskı ve Rekabet: Oyuncular arasındaki rekabet, bir oyuncunun diğerlerini geçme arzusunu artırabilir. Bu durum, oyuncuları daha fazla Loot Boxes satın almaya veya daha fazla oynamaya yönlendirebilir.
Örnek: Bir oyun içi etkinlikte diğer oyuncuların önüne geçmek isteyen bir oyuncu, avantaj elde etmek için daha fazla Loot Boxes satın alabilir. Rekabetin getirdiği bu baskı, oyuncunun Loot Boxes açma ve oyun içinde daha iyi performans gösterme arzusunu artırabilir.
-
Genç Yaştaki Oyuncular Üzerindeki Etkisi: Çocuklar ve gençler, belirsiz ödüllerin cazibesi ve reklamların etkisi altında daha savunmasız olabilirler. Bu durum, genç yaşlarda kumar bağımlılığı riskini artırabilir.
Örnek: Bir çocuk, favori bir oyun karakterini elde etmek için ebeveynlerinden sürekli olarak Loot Boxes satın almalarını isteyebilir. Bu durum, çocuğun belirsiz ödüllerle ilişkilendirilen bu davranışa bağımlılık geliştirmesine yol açabilir.
Bu konudaki araştırmalar ve görüşler farklılık göstermektedir. Bazıları Loot Boxes'ların kumar bağımlılığına katkıda bulunabileceğini savunurken, diğerleri bu etkinin bu kadar da belirgin olmadığını öne sürmektedir. Oyun endüstrisi, bu konuda çeşitli düzenlemeler yapma ve sorumluluklarını artırma eğilimindedir. Örneğin, bazı ülkelerde Loot Boxes'ları kumar olarak sınıflandıran ve düzenleyen yasal düzenlemeler yapılmıştır.
Birçok oyunda loot boxes denilen ganimet sandığı, kutusu bulunmaktadır. Özellikle ebeveynlerin çocukların oynadıkları oyunları takip etmeleri son derece önemlidir. İnternet bağımlılığı ile de ilişki bir kavram olduğu için eğer özellikle bireyin hayatında olumsuzluklar yaratıyorsa, giderek artan miktarda kullanım varsa, olumsuz duygudurum nedeniyle kullanım artıyorsa bireyin hayatında sorun başlamış anlamına gelmektedir. Bu durumda, konuyla ilgili çalışmaları bulunan bir bağımlılık danışmanından destek almayı seçebilirsiniz.